30 Januari 2015

Nak Sembang Jap | Citer Zakwan Buat Mama Sebak...

nak cite pasal zakwan arini
adoi, dia ni kan... xtau la ikut perangai siapa
kalau bercakap tu, pandai sangat amik hati
kadang apa yang dia tanya @ dia ucapkan tu
tak tercapai dek akal yang dia akan boleh terpikir sampai macam tu sekali...
tah, rasa macam tak sepadan dengan usia
nak kata matured, takkkkk... memang tak
cuma tu la, apa yang dia nak sembangkan tu
tak sangka diam-diam dia tu, itu yang terluah

mamaZN nak citer ni bukan la sebab nak menunjuk ke apa...
cuma nak share je ngan kengkawan, takde niat lain

kisahnya malam tadi
mamaZN temankan zakwan buat homework
memang selalunya mamaZN yang temankan
dia berat hati kalau papaZN yang temankan
sebab dia cakap, papa garang! hehe...
padahal mak dia laaagi garang macam kak ros! :P

sambil-sambil dia buat homework tu
dia pun mula la bercerita...
'mama, kat sekolah kan, saya selalu cakap sorang-sorang pada diri sendiri... saya sayang mama, saya nak jadi pandai, saya taknak mama sedih... bila saya cakap macam ni pada diri sendiri baru la saya takde rasa nak nangis kat sekolah'

aaaaa....!
mamaZN dengar je pun dada rasa nak pecah
sebab sebak, sedih dan terharu sangat!
belum bayangkan lagi cemana gaya dia bercakap sorang-sorang kat sekolah tu
mau banjir kang kalu membayangkannya,
uwaaa..!

tapi mamaZN takleh nak tunjuk yang mamaZN sebak sangat
sebab masa tu zakwan tengah ralit buat homework
kang tetibe nangis sedu-sedu depan dia
homework zakwan tak siap plak!
zakwan ni, masa dia buat kerja
kita takleh sembang hal lain
nanti dia tak fokus
lagi lambat la nak siapkan kerja...
jadiknya mamaZN tahan jek dalam hati, huhu

serius, tak sangka dia akan cakap camtu
bila ingat balik mesti nangis... T_____T
sedih sangat!

*****

sebelum ni penah terjadi
nayli ngan zakwan tengah tengok tv
mamaZN dok dalam bilik...
tetibe dengar nayli cakap kat zakwan
'eee, garangnya mama dia, macam mama kita kan?'
tapi tak sangka sgt yang zakwan akan jawab
'tak baik cakap camtu, mama kita garang sebab mama sayang kita...'

hati mak mana yang tak berlagu sedih??!!!
terharunya mamaZN bila dengar apa yang zakwan cakap tu...
sapa ajar ni zakwan? :'(

*****

sebelum ni zakwan pernah la ajak pi bercuti ke london @ paris
amboiiiiiiii sangat kan? hahaha!
tapi tu la...
memandangkan keadaan ekonomi famili skrg 
memang takkk la nak bercuti sampai ke sana
melainkan dapat durian runtuh apa-apa, hehe

cuma mamaZN tak cakap 'tak boleh'
tapi mamaZN balas, zakwan belajar pandai2
in shaa Allah, nanti zakwan boleh sambung belajar kat sana
lama sket zakwan boleh dok london @ paris tu
boleh jalan-jalan tengok semua tempat best

tetiba, dia balas
'saya nak belajar pandai-pandai la mama... saya nak pegi london @ paris. nanti saya dah abes belajar, saya belikan mama hadiah... mama nak apa? takpe, saya belikan mama fridge magnet ye... mama kan suka'

hahahaha...! tengok, adaaa je jawabnya tu :D
tak yah hadiah apa-apa pun takpe, zakwan...
janji zakwan belajar rajin-rajin
berjaya dunia akhirat
dan selalu ingat keluarga kita...
tu pun dah cukup bagi mama...

hukhukhuk...
tetibe teringat dia kat sekolah tu ha...
T________T

p/s :
walau rezki dr segi $$$ tak banyak
tapi syukur sangat sebab dikurniakan rezki dalam bentuk lain... alhamdulillah

19 comments:

Mila Hilas berkata...

bijaknya dia...umo bape ni sis?

mama tisya berkata...

mmg matured sgt abg zakwan

salwana nordin @ che'wa berkata...

Bijak zakwan..bertuah nad

lia berkata...

Aishhhhh meleleh air mata acik lia kat klinik ni Zakwan oit...

syawalsimpsons berkata...

ya allah rasa sayu pulok baca pasai zakwan ni....mmmmmm.....zakwan mmg seorang yg sangat2 la pandai amik hati, pandai jaga hati, pandai meluah rasa...alhamdulillah...

Cinta Zakirah berkata...

Acik pon terharu membaca.Zakwan ni pandai la, belajar rajin2 ye nak..

mummy_ayu berkata...

alahai..bergenang mata Cik Ayu baca cita Zakwan nie. sejuk perut dapat anak mcm nie.. belajar rajin2 & pandai2 yer sayang!!

he is such good son & good big brother!

ummiaqeef berkata...

untung nad dpt anak bijak mcm zaqwan.. hehe.. semoga menjadi anak yang baik.. boleh bimbing adik2 nanti.. ;P

idzwa kamaruddin berkata...

uhuks... *mataadehabuk* huwaaaa...

Ibu Dilah berkata...

Bijaknya Zakwan... sejuk hati mama bila dengar anak cakap mcm tu kan..

el berkata...

gud boylah zakwan
umur baru 7 tahun dah pandai berfikir untuk kebaikan..speechless jugak

mamaarifakeem berkata...

Zakwan pemikiran org dewasa ni... org dewasa pun kdg tak sepositif dia.. good boy.. sejuk perut nad mengndungkan dia.... kite lak tumpng sebak...huuu

eima berkata...

Zakwan ni mmg cam org dewasa tau....cr die berfikir tu...klu fahim mmg bdk2 lg ..hehe
Penyayang betui

Masya berkata...

YA ALLAH NAD MATANG BTL ZAKWAN NI ... KATA² DIA TU BUAT KT SENDIRI PUN CAM X SANGKA DFLM USIA DIA CAMTU BLH CAKAP GITU ...

Lily Mama Zara|Zareef|Zayed berkata...

bijaknya zakwan.semoga tercapai cita2 nak lanjutakn pelajaran smpai ke london or paris tu k..^_^

Myra Jay berkata...

Alahai Zakwan.. tersentuh hati..
Matang dari usia ha :D

~aSHa~ berkata...

bijaknye si zakwan

ch@ berkata...

Alahaiii abg zack, matangnya....
Bergenang air mata ni...
In shaa Allah rezeki masing2. Bersyukur dgn apa yg ada ye kakNad.

*kakNad nak cd ke? Lama da tak guna, elok2 lg. Tak dan nak ngerjakan (alasannnn) wassapp kitala. Kita jual murah je ngn kakNad.

Fiza Rahman berkata...

So sweet lah abam zakwan nih. Touching daku membacanya nad.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...