19 September 2014

Teringin Punya Pasal | Masak Burasak/Berasak Sendiri (Resepi)

sesekali... ku rasa teringin...
haaa tu dia, kluar dah lagu ahkak shima :)

makanan orang bugis ni memang feveret mamaZN
ada yang panggil berasak, ada yang panggil burasak
mamaZN pun tak berapa tau sangat pasal makanan ni
tapi tau makannnnn jek, hehehe

kenal makanan ni pun sebab dulu masa kecik2 dok johor
setiap kali beraya kat rumah kawan atokZN kat pekan nenas, mesti ada menu ni
masa tu tuan umah hidangkan dengan ayam masak merah
sejak dari tu, memang suuuka sangat makan berasak

kat teluk intan, pernah jumpa sorang jek yang jual berasak ni
atokZN kalau beli mesti banyak
sebab tau anak dia suka makan, hehe
tapi sejak 2-3 tahun lepas orang tu dah tak jual dah, taktau nape

ingat lagi masa preknen kan nayli (2011)
serius teringin nak makan berasak ni
yang kat teluk intan dah tak berjualan dah
memang sedih gilerrr masa tu
mamaZN pun ada la up entry pasal ngidam nak makan
alhamdulillah, rezki nayli la masa tu
ada sorang rakan blogger sudi nak tolong buatkan
ya Allah, rasa terharu sangat!
kalau idak, asek ngences jek la nayli ni, hihi

kali ni tah kenapa rasa teringin nak makan tu dtg lagi
aihhh macam bermusim plak ye, haha!
(oppsss! jangan speku... mengidam versi mengada ni :P)
susah bebeno nak mencari orang yang jual
moh la kita buat sendiri
abes citer! :)

rupanya senang jek cara nak membuat
ala-ala macam nasi lemak je
tapi nasi yang dah siap masak tu dibungkus dalam daun pisang
then direbus plak selama 6-8jam
lagi lama direbus, lagi sedap jadiknya
lagi lama direbus, makanya abes la gas! haha!

masa buat malam isnin tu
dapat la 6 peket - cukup la nak ilangkan kempunan, haha!
tapi tak larat nak tunggu sampai 8 jam
nak tunggu rebus 5 jam pun dah tersengguk-sengguk
moral of the story, lenkali jangan buat malam2 hehe
buat siang-siang :)

alhamdulillah, still menjadik walaupun rupa tak seberapa
leh praktis buat lagi pasni :)
tekak pun sedappp jek bila berasak ni lalu, haha!

ada orang kata berasak ni sedap dimakan dengan ikan masak asam pedas
lenkali leh try la...
aritu mamaZN lawankan dengan ayam masak merah
yummmy!

tq kepada encik google
tq jugak pada empunya blog yang share resepi
mintak halal ye mamaZN screenshot cara nak buatnya tu :)

12 comments:

salwana nordin @ che'wa berkata...

seriusss..saya tak penah dengo dan makan benda ni, tak penah tau pun kewujudan..unik mknn org bugis ni ye :)

mcm lemang atau pulut pun ada ye..

mak aihhh lama beno nk merebusnya ye, mmg kena standby tabung gas extra waaaahhhhhaaaaaa..

mesti sedap sgt kan nad!!

Ida Puanstoberi berkata...

tk penah makan

syawalsimpsons berkata...

pergghh sedap cicah ngan ayam masak merah tu

ch@ berkata...

setiap kali raya mmg akan ada burasak ni, my papa is bugis my mama is jawa. haaa, da ada burasak, ketupat, anak request nak lemang, tidak ketinggalan ketupat palasnya maka penuh semeja. hahaha. sedapkan...kan...kan...

Sweetmama berkata...

x pernah lagi rasa..

LYAfrina berkata...

mde ni nad?/
xpernah tahu pom

Naemah Umi berkata...

burasak???...umi tak pernah dgr pun sblm ni...rasa pun tidak huhuhu

mamaarifakeem berkata...

Akak tak reyi mknsgt nad.... hiii...
Tp adik2 ipar cam berebut je time raya... hii...

Ibu Lala berkata...

X pernah makan mahupun dengar. Belajar benda baru hari ni.

Masya berkata...

Seyes x pernah mkn... Jauh sekali membuatnya nad huhuhuhu

Adlin Mohamad berkata...

kat ipoh x jumpa plak benda ni ..

QasehnyaRania berkata...

tak pernah pulak mkn ni msa ddk jb dlu.
apa rasanya kak?
rasa rasanya mcm ada isi je..aamiin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...