13 Jun 2014

Hal Kemas Mainan | Anak Kemas Mainan @ Mak Yang Kemaskan?

p/s: nak letak tajuk apa tah taktau, huhu!

korang ada masalah tak mainan bersepah kat umah?
mostly semua pun alami kan?
ada yang cakap, bagus la bersepah
baru cepat otak anak tu berkembang bila tengok mainan bersepah-sepah
betul ke?
MamaZN tak tau, huhu!
mungkin sebab macam-macam warna & bentuk mainan ada depan mata
jadi penglihatan & otak anak terangsang
mungkin laaaaa :)

tapi bagi MamaZN,
lagi elok bila kita dapat ajar anak
kemas sendiri mainan dorang
bukan tak boleh main langsung
tapi lepas main kena kemas

alasannya senang je, hehe
baru la anak tu jadi pengemas & pembersih ^_^
sebab diorg akan praktikkan menda tu
masa makan, masa jalan-jalan, masa main, etc

betul tak?
bagitau kalau MamaZN salah ek? :)

*****

nayli ni memang seronok bila buat lawan bersembang
tapiii bila part mengemas mainan, jenuh!

kena marah pun wat derkkk je
kena ugut lagi la buat tak tau je
ada ke patut, dia plak yg merajuk pi masuk bilik?!
ehhh? hahaha!
memang ikut perangai omak dia, kikiki :P

bila mood dia baek, takyah disuruh
nayli dah siap kemas dah
maknanya memang ada la benda yang dia nak (bodek maaa :P)

kadang tu bila dia rasa terpaksa
sambil kemas separuh jalan
sesaje buat muka letih pastu menjawab
'haih, penat la' , 'malas la mama', 'abang la kemas'
amboiiiii, kemain lagi bagi alasan ek!
mama ni tengok dia dah kecik-beso-kecik-beso je dah ni, haha!

*****

sebenarnya ada cara nak kasi budak rajin mengemas
sepatutnya kena kita kemas sama-sama
sambil tu borak sekali kenapa kena kemas, kenapa takleh semak-semak
bila dah siap kena la puji sket
baru la budak tu rasa dihargai, kan? ;)

kenapa kena kemas? kenapa takleh semak-semak?
- nanti tak selesa nak tengok tv, banyak mainan mengganggu masa baring
- nanti adik masukkan mainan yg kecik-kecik dalam mulut tanpa disedari
- nanti susah nak cari mainan bila semua dah bercampur aduk
- kalau terpijak, nanti sakit kaki, nanti terjatuh, nanti mainan rosak! ;)

pandai-pandai la kita cipta keseronokan masa mengemas
contohnya:
- siapa abes kemas dulu dia menang!
- kemas mainan ikut warna (cth: jom kemas mainan warna biru dulu!)
- kemas mainan ikut jenis (cth: cepat kemas mainan hotwheels, pastu baru kemas lego!)

*****

zakwan dulu masa baya nayli berjaya jugak la dengan cara ni
MamaZN siap cakap
(ugut dalam nada yg 'sangat baek', hehe)

'kalau nak main toy yg ni, toy yg dah taknak main tadi tu kemas dulu..'

'zakwan nak tengok tv, kena kemas mainan dulu. kalau tak, takyah tgk tv'

selagi tak kemas, memang tak dapat tgk tv la dia
sampai sekarang, lepas main dia kemas mainan, Alhamdulillah :)
tu sebab nayli suka amik kesempatan kat abang zack
sebab abang zack rajin mengemas! ;)

nayli ni.....
nampak gayanya kena usaha lebey sket, huhu!

takpe, caiyok-caiyok!
usaha tangga kejayaan!
:P

24 comments:

bibi yusof berkata...

anak sulung sy pon ok je kalau suh kemas.. pandai pandai la suh die kemas..
ank no 2 ni.. buat dek je.. macam macam trick.. seme tk jadi.. last last abg die kemas kan

bibi yusof berkata...

anak sulung sy pon ok je kalau suh kemas.. pandai pandai la suh die kemas..
ank no 2 ni.. buat dek je.. macam macam trick.. seme tk jadi.. last last abg die kemas kan

Tihara berkata...

kerja sepah mainan ni memang kerja budak
seronok sangat meke sepah2
hehe :)

Mama Lynd berkata...


Tidak dibenarkan letak gambar
Nayly si bulan bolat..

Dia telah menyebabkan masalah kaceng gigi disini..
Tukar gambar lain..

Gambar Abg Zack hero malaya pun tak boleh..

Sebab nanti makcik jealous ada orang y suka kemas..

Letak gambar makanan pun tak bleh.. sbab nanti makcik lapar nanti..

Habis tu leh letak gambar apa?
Letak gambar Mama ZakwanNayli je beleh..

Amanda Suria berkata...

SA dh lepas dari masalah tu dh...just adik SA ibu si kembar tu yg menghadapi masalah yg sama..rumah diorg mmg jadi kapal karam..huhuhu

Rizziela berkata...

samalah dengan anak bujang saya kat rumah tu

PetakBunga berkata...

wajib ajar anak mengemas.. kan sampai ke tua jenis buat sepah.. pening oh.. sy bukan jenis org yg rajin sgt tp kalau rumah mcm kapal pecah pening oh..

Falsya berkata...

disyaki akan menalami situasi yg sama..kihkihkih..aik, nayli yg majuk ngan mama ker?..ahahhaha comel/...

mamaarifakeem berkata...

Hikhik.. nayli budak bijak.. ekeke.. anak dara kena rajin tau... :-)

Chekgu Azrine berkata...

Kena biasakan bg dorang kemas sendiri
Baru ada rasa sifat tanggunjawab kan?
Tu pendapat akk la..hehehe

dalila berkata...

amboii nayli...hikhikhik..
danish dh kene ajar lps main mmg kene kemas blk..tp ade mood jgk..kadang tu wat derkk je..dh menjerit br nk dengoo..

sue zainun berkata...

betul tu..tapi kdg2 su jugak yg mengemas..mana taknya kemas sikit..kemudian nak tunggu lambatnya..alih2 ibu yg mengutip..hihihi..

syawalsimpsons berkata...

adoi nayli buat kelakar la..hahhaha...sabe je la kan nak layan kerenah dier

salwana nordin @ che'wa berkata...

tak payah nayli yg kecik tu, anak saya yg dah besar ni pun payah nad..

fffuuuhhhh...mmg mencabar sungguh nk ajar mengemas lepas main, biasanya saya yg abiskn mengemas tu..

kdg2 rasa malas nk simpan mainan dlm rumah sbb tak nk tgk semak hhhhaaaaaaaa..

tp tu la mental kena kuat kan hhhaaaaaa

Naemah Umi berkata...

Prob ni sama yg umi alami kat umah tapi kebelakangan ni dah kurang skit bila si mirul mendgr kata hehhee...

QasehnyaRania berkata...

nayli nk ngelat ye.pandai dia..
alahai comey je baju nayli tu labuh.
nayli pakai sluar atau skirt tu mamazn

Lily@MamaZaraZareef berkata...

zara zareef ikut mood..tapi biasa kakak zara lah lebih rajin kan kate yg sulung..hihihhi..zareef mmg liat sket..tp klu nk kuar gi jalan, mmg kena paksa kemas dulu br mama bwk kuar..tau plak dirong takut ..hahahaa

wa berkata...

Anak wa memang payah nak kemas...10 kali suruh baru nak buat..adoiiiu laa

Nafisa81 berkata...

Hah..inilah pekerjaan yang paling sukar dilakukan. Kita suruh dia kemas...sampai nak kena ugut nak buang la...jual kat cina surat kabar lama la...baru nak kemas...kadang tu...bila suruh kemas..dan dan dia nak main

Emilynn Emily berkata...

gerammmmmm jer nengok nayli ni nad!!!!! nak tepuk2 jer bontot dia tu hehehehehhe

DrCat berkata...

Nice tips nad!

mamiraysha berkata...

Anak-anak saya pun sangat susah nak suruh mengemas.. bersepah memanjang. Ni pun en asben sorokkan separuh mainan supaya tak banyak sangat mainan yang bersepah :-)

Bagus juga idea yang mama berikan. Boleh juga praktik! Thanks.

Adlin Mohamad berkata...

bab kemas rajin yg no.2 ..no.1 just tgk hahahha bab sepah no.2 ngan no.3 alahaiii kitaorg kemas bila malam time diaorg tido

Fiza Rahman berkata...

Sama lah mcm anak2 ku itu. Tapi selalu daku ugut jer. Tak kemas ibu buang menan ni. Terus kemas...haha...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...