14 Mac 2014

Petua Kari Bertambah Sedap =p

Hahahhaaha...!
Tajuk tak bleh blah! =p
Bikin propa saja, kakakaka! =p

Kelmarin masak kari ikan tongkol
Lepas makan, banyak plak lebihnya
Disebabkan takmo membazir, moh le kita simpan
Pagi semalam dah perangat balik kari tu
Malas nak makan ngan nasi putih
(MamaZN tak suka sarapan makan nasi campur, huhu!)
Kita kasi tukar, makan sama roti ;)

Berselera jek makan, tak pandang kiri kanan
Ni mak mertua lalu pun tak perasan kot, hehe





Kari ni kalu dah disimpan semalaman, pastu esoknya perangat semula
Memang rasa dia lebih menyelerakan dari mula-mula masak
Setuju tak?
Kalau tak percaya cuba la buat, hihihi...
Pasti tak mengecewakan :)
Haaa, ni la petuanya nak buatkan kari bertambah sedap, haha! =p
Pastu cuba la simpan 2-3 hari lagi, hehe
Kot laaaaaagi sedap ke kan :)
Tapi periksa sentiasa ye, kot dah basi takyah la simpan lagi kan

Lagi 1, ni dari pengalaman sendiri la
Bila masak kari guna santan, memang rasanya sedap 
Siap berlemak lagi rasanya kan...
Tapi cuba tukar santan tu dengan susu cair
Memang la kurang berlemak rasanya, tapi tetap sedap!
Plus, dapat kurangkan kolesterol jugak hehe


p/s:
teringat dulu-dulu time tak pandai masak (awal-awal kawen)
nak masak kari pun letak serbuk kunyit, huhu!
memalukan sungguh la! haha



*ingat nak citer pasal stalker kat FB tapi takpela, tak baik bukak aib orang >__<*

7 comments:

Masya berkata...

saya ni sampai sekarang x reti2 masak kari.. lg haru.. nasib baiklah suami bkn peminat tegar kari tau...

salwana nordin @ che'wa berkata...

SETUJU SGT!!!mak saya kata semua bahan dah sebati bila perangatkn balik :)

saya tak penah guna susu cair..biasa guna santan je..lg lemak berkrim so badan pun berlemak2 lah kekdahnya hhhhaaaaaa

Sue-Rya Qistina berkata...

mmg pun nad. saya lagi suka kari atau kuah masak lemak yg diperangat. rasanya lebih umpphhh! my hubby pun ckp benda yg sama gak :)

el berkata...

smlah ngan iols
pun suka simpan kari xkiralah kari ikan ke kari daging ke kari ayam ke 1 2 hari gak lah dependlah basi ke x..tp mmg suka simpan..mil iols lg lah hebat..berhari2 dia pya kari x basi2 w/pun x masuk lam peti ais...iols kdg2 pun cicah ngan roti..kdg2 mils rajin wat lempeng ha mkn ngan kari perghhhhhhh mmg sedappppp..tp mostly kari ikan weols x taruh santan..lau taruh pun sesudu je..hehe

kayyana berkata...

yana failed la masak kari kak.. huhuhu.. tp mak mertua ade ajar.. kalau nak masak sedap kene selalu masak. lama lama sedap lah. hahahaha

Zura@Iwan berkata...

kak suka gk mkn cicah roti ngn kuah kari..sedapnya...

betui...taruk susu cair sedap kan..tahan lama gk..

mama tisya berkata...

kari ikan cicah roti..jrg org buat...akk suka kari daging cicah roti...akk msk kari tgk resepi blkng pek serbuk adabi je..hehe

**uiks ada stalker

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...