10 Februari 2014

Citer Zakwan @ Sekolah

Lama tak citer hal anak bujang sorang ni, hehe
Alhamdulillah setakat ni Zakwan ok je ke sekolah
Kalu tak dtg pun sbb Zakwan tak sihat aritu
Takde la sampai takmo gi sekolah sebab saja-saja...

Bila balik umah
Biasa la kan, standard mak-mak
Mesti tanya macam-macam :)
Kat sekolah belajar apa, makan apa kat sekolah, kawan-kawan ok tak

Bab makan nampaknya Zakwan takde masalah kot
Tiap hari balik sekolah Zakwan citer,
'Kuih Cikgu bagi sedap la, Mama..'
'Arini saya makan kuih ada sayur, sedap jugak..'
Maknanya ok la tu kan, hehe

Sebelum ni penah jugak Zakwan bawak bekal
Dia yang nak bawak bekal
Tapi PapaZN cakap takyah bawak dulu untuk sementara
Biar Zakwan biasakan diri bercampur makan ngan kawan-kawan
Gitu la alasan apaknya T___T
Mamanya pun ok kan aje la...

Setiap kali balik sekolah
MamaZN akan check pencil case & beg Zakwan
Pernah tu, hari ni hilang pemadam
Hari esok pensel plak tinggal sebatang
Bila ditanya, Zakwan jawab kawan dia amik
MamaZN tanya, 'kenapa kawan amik?'
Zakwan jawab,
'Kawan nak pinjam tapi lepas tu kawan tu kasi pada kawan yang lain plak'
Sudahhhhhh...

Mula-mula memang la MamaZN buat tak kesah
Ala budak-budak, biasa la dorang ni
Ehhh, tapi bila dah setiap hari adaaaaa je yg hilang
Geram la jugak kan :/

Bukan MamaZN takde tulis nama
Ada je kot, huhu!
Tapi tu la, boleh hilanggggg jugak!

Pernah sekali tu masa amik Zakwan kat sekolah
Cikgu bagitau,
'Puan, balik rumah nanti jangan marah Zakwan ye. Kawan dia patahkan pensel Zakwan (patah dua). Saya dah gantikan dgn pensel yang baru dah'

Aaaa..! Ada lagi..!

Baru-baru ni beli pensel ngan pensel warna lain
MamaZN nak letak label guna kertas sticker
Tapi PapaZN ckp kikis jek batang pensel tu sket pastu tulis nama
Konfem tak hilang
Sebab kalu kertas sticker mesti boleh dikoyak atau dicabut
MamaZN ikutkan aje la

Harapnya tak jadi lagi kes alat tulis hilang ni

MamaZN ada la sembang ngan Zakwan
Siapa nama kawan-kawan kat sekolah?
Zakwan jawab,
'Saya takde kawan la Mama, kawan takmo kawan ngan saya...'

Alahai sedihnya..
Sebab kat sekolah lama Zakwan ramai kawan
Setiap hari ada je citer pasal kawan-kawan yang dia bawak balik umah...

MamaZN cakap,
'Takpe la, kalau sorang takmo kawan, ramai lagi yg nak kawan ngan Zakwan..'

Kadang tu ksian kat Zakwan
Dia ni bukan jenis yg suka melawan atau bergaduh ngan rakan sebaya
Bukan jenis yg kawan kacau pastu dia lawan balik

Pernah 1 ketika Zakwan di'cop' lembik :(((

Bukan lembik, tp Zakwan jenis lembut hatinya
Takde nak marah-marah orang
Takde nak lawan balik
Cuma tahap kesabaran dia lebih sket
Macam apaknya jugak
Tu je...

MamaZN tau Zakwan jenis cemana
:(
MamaZN dah cukup bangga dengan Zakwan
Biar la orang nak cakap apa pun...

P/s: sedih bila anak kita di'cop' sebegitu :(

19 comments:

lia berkata...

InsyaAllah...sbnr nyer Abg Zack ok jer d sekolah tu... cop-cop tu, da selalu kena kat Amsyar gak... kadang tu, cikgu taska pon cop dia sesuatu yg buat hati panas, tp istighfar jer la lia ni... doa yg terbaik utk anak2... iskkk sebak lak rasa... sbb Zakwan & Amsyar ni bih kuang jer sbnr nyer...

syawalsimpsons berkata...

alahai sedeynya bila baca zakwan di cop sebegitu...nakal tau sape bebudak yg cop zakwan gitoo...zakwan ni hati lembut, tenang je kan...suke sue borak ngan zakwan bila di ingat2kan balikkan...

Eliss Mie berkata...

kat ofiz pun boleh ilang. alangkan kat sek kan. saya memang label semua even kat ofiz ni pun. hahaha. tabiat dari dulu. x per la.hrp2 zakwan ada kawan dan tak hilang dah alat2 tulis.

msredcheesecake berkata...

stationary ank bujang sy pon setiap bln nak kena tukar...hilang je...hhee

Cik Jue berkata...

biasalah nad...
farisyah samapi sekarang pun masih ada barang yang hilang...
kesian zakwan ye...

"takpe sayang..zakwan kan anak yang baik....biarlah orang taknak kawan sekrang nanti lepas ni mesti ada yang nak kawan dengan zakwan...
mcm kak farisyah sekarang dah ramai kawan kak farisyah..."

Petak Bunga berkata...

kena ajar dia berdikari juga.. ajar macam mna nak bergaul.. takut lama2 nanti dia rasa terpinggir nga kawan2..

Masya berkata...

samalah amir pun dia x suke sklh baru ni.. x suke sbb kene jd ketua katanya kwn² semua xmoo kwn dgn dia.. sy dgr sy pulak sebabk.. kdg kesian pun iye.. bkn xmoo sklh kan sklh lama.. tp pikirkan nanti darjah 1 sklh kat kg senanglah dah kenal kwn² mcm ni pulak jadinya...

sabar ehh.. nad kena bg semangat kat zakwan.. tau.. supaya dia bersemangat ke sekolah walaupun takda org nak kwn dgn dia (nasihat utk sy jugak)

Fiza Rahman berkata...

Rajinnya papaZN kikis. Nak kena kikis kaler kimi gak nih.

Alahaiiii...daki yg dengar pon sedih nad. Tak per zakwan, aunty nak kawan ngan zakwan boleh..☺☺

Mar Mansor berkata...

kreatifnye..hihihi..

eima berkata...

budak2 biasa la tu ... aku dah mls nk amik tau sgt pasal alat tulis fahim ni .. tak de je replace ... wat pening pala tahan marah kat die asek membebel kat fahim tu ...
layan kan je la ...

beli yg murah2 je ..a ku beli semua murah .... pencil warna RM1.50 je .. hilang ganti baru ...

syawalsimpsons berkata...

nak datang bgtau awai2..leh siap2 bahan, akob buat kan...sue tgk je..kukikikikik....

Nana berkata...

heheh seme budak gitu la kan pensil kale tak tau bape kali nk beli
mia tiap ari dia akn cite psl sorang budak hyper ni keje pukul org je geram plak dgr

babYpose berkata...

Alhamdulilah, pandai dia bercerita lepas sekolah.

Zura@Iwan berkata...

patutnya kita kena kasi kata smngt kan...bkn ckp mcm tu kt bdk2..

alahai sian zakwan..tk per zakwan..ada lagi ramai kwn kan..jgn risau..yg penting zakwan jadi diri zakwan..

Adlin Mohamad berkata...

kat skol tecer x bg kyra bawa pencil case atau kaler takut ilang skol sediakan ..

kyra peel dia kalau org buat dia dia balas balik dalam diam2 dia pendendam gak ..susah gak cam tu

mama tisya berkata...

brg ilang mmg wajib tp kalo ari2 mmg masak la kn...rajin kikis camtu ye...hrp2 tk ilang dh la

LYAfrina berkata...

alahai zakwan..sama peel mcm asya.. gitu la dia..mmg x melawan dgn kwn2.. lembut hati je...

kat school lama pnh jugk asya gtau dia xde kawan.. la.. tp school baru alhamdulillah.. nk kata x ramah.. sgt2 ramah..cuma jns x suka main kasar2 mcm bdk sebaya dia

asya punya pon mmg tiap2 mlm kna check..mmg slalu j x ckp.. ada tu, siap buat sistem barter dgn kwn..tukar suka sama suka..

klo bab pensil colour, lya pon label satu2.. tp ada gak x ckp.. lg parah, sekolah bru je sebulan..dh kontot

mamaarifakeem berkata...

Zakwan jns lembut hati, dpt bayangkan keadaan dia, arif pun sama je, akak tgk time antar diaa ke sekolah kdg2, pagi2 tu.. budak lain sampai je terus terkam mai n, nmpk mcm pndi bergaul gtu, arif pulak jns lambat sket nak panas, dia jenis menunggu org ajak berkawan.. sesekali mcm sombong, slow sket.. tpi itu cara dia.. in sha Allah..lama2 sekolah nanti, ada la kawan baik tu..
Mujur tadika arif, tak perlu bawa apa2 stationary, semua sekolah yg provide, jadi takde la kes hilang2. Rosak2 ni.. :-)
Abg zack anak yg baik, sopan n lemah lembut, akak suke cara dia...masih teringat2 cara dia bcakap dgn bahasakan diri sbg saya :-)

Lily@MamaZaraZareef berkata...

hehehe..biaselah budak2 kan..nnti masuk skolah rendah pon mesti berulang kes alatulis2 ilang nih..huhkuhkuk..mama zara tahun ni rileks sketlah tak yah cek alat tulis anak sbb die guna yg sekolah punye..cume zara punye peel pagi2 nk gi skolah mesti muka monyok sbb kes mengantuk lagi..ptg amik die baru ceria citer pasal cikgu n kawan2..=p

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...