16 Disember 2013

Cerita Balik Kampung | Banjir | Rambutan

Assalamualaikum :)

Alhamdulillah, sekian lama tak balik kampung
(Uwaaa..!)
Minggu lepas dapat jugak la balik, huhu!
Singgah Teluk Intan dalam perjalanan balik dari Kelantan hari tu
Transit la kejap 2 hari
Dapat la jumpa Embah (Nenek PapaZN, Onyang ZakwanNayli)
Lama tak jumpa, dekat 4-5 bulan kot!
Dapat la jugak tido kat umah kampung memasing, hehe 
PapaZN kerja tak menentu waktunya sekarang
Sabtu pun kerja, pastu shift lagi
In shaa Allah, bila PapaZN tukar tempat keje baru nanti
Dapat la kerap sket balik kampung mcm dulu-dulu, huhu!
In shaa Allah!

1 malam tido kat umah belah MamaZN
Esok malamnya tido kat umah belah PapaZN plak
Terkejut!
Balik-balik umah PapaZN, kawasan laman dah kebanjiran!
Ada la dekat paras atas buku lali sket
Takleh nak parking kereta dekat laman
Jauh la menapak
Merasa la meredah banjir tu
ZakwanNayli pun 1st time la merasa banjir
Kalau budak-budak lain menggeletis la nak main 'ayor'
ZakwanNayli ni rileksss jek
Takde perasaan pun, hehe
Abes-abes dia nak buat sampan kertas :)




Banjir ni sebab pertembungan hujan lebat dengan air pasang kat Sungai Perak
Tu yang banjir sampai naik ke rumah
Naseb la takde sampai ke dalam
Kalu tak, jenuh jugak




Bila balik kampung ni, paling best dapat merasa masakan air tangan mak
Kan? Kan? Kan? :)
PapaZN happy la tu dapat mengimbau kenangan masa kecik-kecik
Sebab mak buatkan kerabu pucuk pakis 
Makan plak ngan pisang goreng
1st time MamaZN tau boleh makan camtu, sebelum ni taktau pun
Hehe
Sempat la jugak belajar cemane nak buat kerabu pucuk pakis tu :)




Sebelum balik Klang, Atok dah siap-siap petikkan buah rambutan
Pokok rendang tapi buahnya amat lebat!
Merah-merah belaka! Geram nengoknya! :)
Selain rambutan, ada jugak cempedak ngan mempelam
Alhamdulillah, murah rezeki :)




Balik Klang aritu, kami tumpang kereta AtokNenekZN (belah MamaZN)
AtokNenekZN pun bekalkan rambutan jugak
Waaa, berpesta rambutan la kami! :)
Ada jugak se'tipuware' buah durian - dah siap kopek
Yummm! Sedap! :)
Rambutan banyak, kami sedekahkan kan sikit pada jiran sebelah rumah, kiri kanan :)
Ada rezeki lebih sket, kita share la kan? :)

AtokZN kata, jangan risau batuk-batuk bila makan rambutan ni
Sebab rambutan yang dipetik dari pokok terus
Bukan yang dibeli yang dah siap diikat tu
Wallahu Alam...
Tapi tu la
Zakwan ni memang hantu rambutan
Bekalan rambutan dari dua-dua belah rumah
Dia sorang yang banyak abeskan
Alhamdulillah takde batuk teruk

Rendah je pokok rambutan yang NenekZN tanam ni
Zakwan pun bleh petik sendrik
Sebab buah-buahnya berjuntai-juntai kat bawah-bawah tu, hehehehe





Masa letak gambar ni kat IG/FB
Ramai yang kata sedapnya buah kedondong! Kecur air liur!
Jujur ek, MamaZN tak penah pun makan buahnya
Taktau sedap ke tak
Balik lenkali kena rasa ni, heheheehe
Lama dah NenekZN tanam pokok ni
Pokoknya pun dah ala-ala hidup segan mati tak mau
Tapi buahnya lebat sungguh!




Tu je la citer balik kampung kali ni
Tak puas!!!!!
Harap ada la kesempatan balik kampung lagi pasni
In shaa Allah :)




9 comments:

Masya berkata...

kene adilkan kalau sekampung ni hihihi.. oklah tu kan semalam rumah mamazn dan semalam rumah papa zn.

ssh nak jumpe pokok kendondong tu .. seyes... kalau buat air kedondong asamboi sedapp hahahaha .... tp mmg ade org x suke kdg kedondong ni tawar, kadang masam .. tp mama zn ptt cuba makan .. ;p

Adlin Mohamad berkata...

kalau kyra x maunya dia nk jalan atas banjir tu geli ...
amboi rambutan nak makan main petik je kan pokok rendang je

syawalsimpsons berkata...

sue pon baru cakap ngan akob petang semalam tak mo balik Kg kaaa...kampong dier la...mmmm..bestnya nad..balik kg..tersa nyaman suasana kampong tu kan

MamaFarah berkata...

betul kot nad..anak2 akak semua x batuk2 pun makan rambutan yang bawak dr kampung tempoh hari.. alhamdulillah..

Chekgu Azrine berkata...

Syioknya dia blk kmpg..sakan!!

Zura@Iwan berkata...

nad..
ala lamanya tk mkn moktan
akak mmg feveret moktan..
irfan pon kalau dpt rmbutan dia pulun...huhu

Gieyana berkata...

Wah bestnyer rambutan..nk kena tanam gak la kat umah sendiri ni nnt...
Next wk br nk balik kg gak..:)

Mama Likha berkata...

sdapnya rambutan fresh2 dr pokok trus makan..... tringt rumah mil kite pun mcmtu.. tp aritu masih dlm pantang, tk brani nk makan byk.. ada lah curik2 sbijik dua je hehehe

ch@ berkata...

Syok je.
Buah kedondong tu sedaplah kak.
Adik beradik pelam yg rangup2 tu.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...