30 Oktober 2013

Siapa Kenal Jambu Botol?

Jujur
MamaZN tau jambu batu ngan jambu air jek
Hahaha!
Tanya pasal jambu lain dah terkulat2 tak reti :p

Ni hasil berbudi pada tanah
Makpak mertua bawak dari kampung
Nak diagih-agihkan pada anak2 nya di KL
Dalam byk2 tu ada jambu botol
Ramai gak kawan-kawan yg perasan kat FB & IG

Ntahhh
Ada kata jambu botol, jambu bol
Jambu keling pun ada...
Ada gak 3-4 biji jambu susu
Serius
MamaZN tak penah tau & tak penah makan pun
Huhu!
Dah rasa aritu, tp mcm tak sedap pun

Ramai kata susah nak jumpa dah jambu ni
Kira rare la!
:)

15 comments:

lia berkata...

dulu kat kampung d terangganu ada pokok ni tp la ni, smua abes d tebang hu3

syawalsimpsons berkata...

kat kampong akob mmg MIL n FIl tanam pokok ni..kalo kiterorg balik mesti bawak blk jambu botol ni...sue tak berapa sangat makan..tp akob ni mmg fav dier...kalo nad nak..nnt bebila sue balik, sue amikkan yee

el berkata...

byk2 jambu
jambu botol lah el x suka sgt
xsedap lau mkn gitu je nad
kak ipaq umah sebelah lau pokok jambunya berbuah sure bg kat el skit..kdg2 tu mkn gak lah..mkn ngan kicap taruh belacan cili padi n gula skit..oklahh..lau mkn gitu mmg x tertelan hehe

el nak jambu air tu nad bleh hehe

Fiza Rahman berkata...

1st time dgr jambu botol. Nad...brg dah dpt smalam ☺

http://sharingiscaring-fiza.blogspot.com/2013/10/tangan-yang-memberi-lebih-baik-dari.html

eima berkata...

jambu tu sedap klu mencicah je ... nyummy

Masya berkata...

dulu rumah mak ada pokok jambu botol ni.. dah kene tebang tinggi sgt, masa x tinggi u .. sylah tukang panjat nak amik buahnya kikikiki..

Cho Zila berkata...

tau bebeno.. tapi memang dah takdedr ler kot kat kampungpun...

Gieyana berkata...

Rasa dia masam2 kit kan..kat umah mak kak G ada ar..:)

mama lieyna berkata...

Rasanya sikit2 masam kan...oooh rindunyeeeee... lama giler tak mkn, mmg pggl jambu botol...oooh naltalgia sungguh, la ni dh takde wlu d kampung..huu

Rosmiza Ali berkata...

Salam kenal Nad.. Hehe.. 1st time singgah sini.. #1157..

Jambu keling yang kat bawah tu kan? Yang keler pinkish2 sikit tu betul tak? Dulu zaman kecik2 selalu makan..Skang dah susah nak jumpa...
ZON PERMAISURI CHOMEL

*∽ IZAN ∽* berkata...

masa zaman2 sekolah mmg glamer makan jambu botol ni.. la ni dah lamer gila tak makann uhuhu

ALoNa CintamaniszLite berkata...

akak panggil jambu jenis ni yg merah putih tu...jambu keling.
Kalo yg putih semua tu...jambu mentol..hehe..

Mmg akak nak cari anak pokok jambu ni. Sbb jambu cenggini dh kurang dh ditanam kat kampung2. Nanti lama2 nanti leh pupus. Sedap buah ni kalo dimakan ngan kicap, belacan, gula, cili api...pergh!!! berpeluh idong!!

kayyana berkata...

erk?? yana pun bru dgr jambu botol tp bentuk tu mmg familiar lah.. hehe

IntaNBerliaN berkata...

jambu susu tu MIL saya pnh bg tapi xsuke.. xsedap.. masam...

Nadia Masri berkata...

Salam sis..ade lg x jambu susu tu?sy mengidam...da lama cr xdpt2..kalo ade pls inform sy 0148624719

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...