12 Jun 2013

Masak-Masak | Nasi Bubur Versi 5 Rencah 5 Rasa :)

Aritu ada tengok rancangan memasak - 5 Rencah 5 Rasa
Alamak, suka gilerrr kot kat Chef Sher tu
Giler sempoi!

Untuk episod aritu, Chef Sher masak nasi bubur versi Thai
Punya la simple
Dan punya la tak pernah terpikir pun boleh masak bubur macam tu
Yang penting lagi cepat masak


Ni MamaZN buat, menjadik!
Tapi sori, tak banyak aksesori =p


Nayli masih makan bubur lagi
Kalau suap nasi dengan lauk, Nayli pandai pilih lauk jek
Nasi dia takmo makan
Nak kasi dia makan nasi, kena buat bubur la baru dia nak
Tu yang MamaZN try buat ikut cara Chef Sher tu ;)

Sebelum ni, kalau ada nasi lebih, MamaZN terpikir utk buat nasi goreng jek
Tak pernah pun terpikir yang nasi lebihan tu utk buat bubur

Caranya:
-Rebus air dalam periuk
-Masukkan hirisan bawang merah, bawang putih, halia
-Masukkan jugak isi ayam yang dah dipotong kecik2 dadu
-Pastu masukkan pulak nasi lebihan tu
-Masukkan garam dan gula secukup rasa
Pastu biar jek la sampai nasi dah jadi bubur, hehe

Simple! :)
Yang paling best, tempoh masakan tu lagi cepat la berbanding masak bubur biasa


14 comments:

mama tisya berkata...

bole ganti chef 5 rencah 5 rasa ni..sedap bubur ayam..ingt dlu time tisya kecik2 wat bubur b4 di blend mamanye cilok dlu skit..hehe

Eliss Mie berkata...

dulu pun eliss memang buat mcm tu tapi bukan lebihan la memang msk nasi utk kita tapi amik sket utk buat bubur nuha.eliss pun suka chef tu sempoi.

syawalsimpsons berkata...

sue pon suke ngan chef sher ni,,...hensem lak tu

JaSSNaNi berkata...

sedapnya buburrrrrrr... pagi tadi kinah makan bubur oat sblm pegi skolah..

MaMa_AdHa berkata...

nk try la malam ni... twin pun suka makan bubur nasi..

Masya berkata...

hohohoho kegemaranku ..... mmg jimat masa ni.. janji guna nasi yg dah lbhlah yer... kalau baru nak masak mmg amik masa...

Salina@IbuAqil berkata...

Ni bubuq ni dpt mkn ngn ikan bilis goreng ni sedap nih..
:D

lia berkata...

ehhh seyes kita x tau wat bubur style gini... boleh cuba... tq nad

mama lieyna berkata...

Sonang... oo nayli mkn bubur lg eh, klu akeem benda lembik dia tak suka..huu

Cho Zila berkata...

kalau anak nak makan kena usahakanlah yerk Nad... cheftu memang best...

ALoNa CintamaniszLite berkata...

bagus jugak ye..
jadi chef ni mmg kena byk idea.
kalo idak balik2 resepi yg sama jer..bosan org tgk..hihi..

Lily@MamaZaraZareef berkata...

yekla..senang jugak mcm ni kan..leh try plak sesekali..hehehe..

kekucingkatz berkata...

Pernah jugak buat bila ada nasi lebih...tp lebih prefer bubur nasi yg dimasak lama... Rasa dia ada beza...

fieda berkata...

ermm..tetiba teringat kat bubur lambuk

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...