05 April 2013

Masak-Masak | SAMBAL TOMATO 5 Rencah 5 Rasa (Resepi)

Nampak macam tak sedap
Tapi bila dah makan ngan nasi panas & ikan goreng
Jadik sangat sedap la pulak!
Heheehe

Aritu...
Tengok rancangan 5 Rencah 5 Rasa yang host nya Chef Sher tu kan?
Suka la chef tu, sempoi giler!
Macam Jamie Oliver pun ada, hihi
Kali ni tema masakan Chef Sher adalah masakan kampung
Salah satunya sambal tomato ni la

Dia ala-ala sambal belacan tapi bukan, hihi


Bahan-bahannya pun simple jek
Ikan bilis, 
Bawang putih, bawang merah, halia, cili merah,cili padi ~ hiris2
Cili tu ikut la kepedasan yang dikehendaki
Tomato, garam, gula

Mula goreng ikan bilis tu kasi garing sket
Pastu masukkan bahan hirisan sume tu
Tumis kan kejap je
Dah, tutup api

Tunggu sejuk kejap, pastu masukkan sume dalam blender
Masukkan sekali tomato, garam & gula
Blender kan skaligus semua, dah siap!




Nampak cam biasa-biasa jek
Tapi rasa dia sedap
^_^


16 comments:

Ya ALya berkata...

yg biasa tu mmg selalunyer sedap nad......

ADEEYA berkata...

Its been awhile. Hi :)

*∽ IZAN ∽* berkata...

Fuh terbaek Nad!! pantas mencatat resepi awak ye

*∽ IZAN ∽* berkata...

Fuh terbaek Nad!! pantas mencatat resepi awak ye

mamapp berkata...

salam nad, pekabar? nampak sedap sambal ni.. mama amik resepi eh

:: Cik Viva :: berkata...

chef tu macam sempoi je masak, dengan gaya2 sekali..

Lisa Sheila berkata...

simple dan mudah resepi nya... macam boleh cuba je..hehe...lisa semuanya nak cuba..almaklum la tengahri ni..tgh lapar..hihihi

mamafarah4 berkata...

pernah buat resepi ni nad.. memang sedap ooo.. simple jer kan tapi sedap..tetiba terliur la..cam nk buat jer minggu nie..hahaha

mama lieyna berkata...

Yg simple tu la sedap.. :-)

Mama Idlan Irsyad berkata...

sim ple..blh try pasni...

Iela Fazielah berkata...

boleh cuba nnt

syawalsimpsons berkata...

kengkadang yang luar biasa tu belom tentu sedap...tp ni mmg nampak sedap ni

Masya berkata...

owhh telan air liur dibuatnya...

zarena heeney berkata...

yg biasa2 tu pasti sedap pd tekak kita kan

QasehnyaRania berkata...

baru nak cuba.. sbb tgk gak hari tu..hihi

sempoi kan dia

ALoNa CintamaniszLite berkata...

kembang mata akak tgk gambar sambal tu, hehe..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...