31 Oktober 2012

UDANG GALAH!!! Terbaekkk....! :)

Time balik kampung Raya Haji baru2 ni
PapaZN ada bagitau yang dia dah pesan awal2 kat adik ipar
Soh orderkan udang galah 2kilo
Ingatkan PapaZN main2
Sekali bila balik tu & tengok sendiri..............................


Perghh...! Beso2 nya udang!!


Sekilo RM40
PapaZN beli 2 kilo = RM80

Pastu PapaZN suruh la mak nya (MIL MamaZN) masakkan udang ni
Adussss...!
Sangat simple jek!
Tapi sedap nye Ya Rabbi!
Sedap sesangat!
Takyah la nak buat rendang ke, sambal tumis ke, masak lemak ke

Udang ni dimasak goreng serai jek
Emmmmm
Nyum2!
Sedap sangat2!




Resipi MIL ni simple jek

Blender bawang merah, bawang putih, halia & serai
** serai tu dipotong2 serong dulu **
Pastu tumiskan bahan blender
Masukkan cili boh
Masukkan serbuk kunyit
Garam & gula secukup rasa
Pastu daun kunyit utk wangi
Pastu masukkan la udang
Senang jek!
Sedap plak tu ;)


Weekend ni nak ajak PapaZN pi pasar la
Teringin nak cuba sendri resipi ni ;)

Kalau kawan2, udang galah ni suka dimasak apa..? ;)


14 comments:

mama_umar_maryam berkata...

ya ampun..mmg udang galah feveret zt! klu zt msak berlada pastu campo telor ;)..lg satu suke butter tp jenis yg berkuah tu

Myra Jay berkata...

Sedapnyaaa ;)

Myra kalau dapat udang besar suka buat Mee kuah takpun Char Koaw Teow ;D

eima berkata...

aku suka udang galah .. ni la satu2 nye udang yg aku mkn .... sedap...

MIL slalu masak sambal @ lemak je ... kadang goreng bodo2 gitu je ...

ieyda berkata...

kat lam peti umah ieyda ada udang galah nie...tp xtau nk masak apa..nmpknya ieyda nk cilok resepi MIL nad leh x? tgk pict dah tau mesti sedapkan...
nk dptkan kebenaran dr nad dlu sblm mencuba resepi tu..hhihihiiii

mummy_ayu berkata...

kalu udang galah mcm nie..masak goreng kunyit pun dah sedap...yum yum..

syuhadah berkata...

sedapnya....sy mmg suka dgn udang galah...especially yg besau2 gitu...selalu sy masak terutup udang galah...

Princess Nur berkata...

sedapnya makan udang fresh..walaupun harga agak mahal tapi puas hati makan!

amiey lee berkata...

Aduiiii nadd.... terliur kita tgk...sedapppppp nyeeee

JaSSNaNi berkata...

nad... abis di buang kepala ke? hmmmm kepala tu yg berat.. ehehehe.. mahal tu..

mamaRIFQY berkata...

mak aii besorrnyerr udang tu!! tapi bile dah masak,takde la besar sangat kan??

manja209 berkata...

sedapnye udang galah tu
klu masak lemak cili api ni meletop abes ni :)

eT berkata...

nad..sedapnyer...gambar udang tu wat xtahan la...adusss

Zura@Iwan berkata...

besarnya udang..alamak..tliur makk....sng je kan buat dia..

Tanpa Nama berkata...

Ermm....mmg tgh crik carik resepi udang ni...Npk mcm best,tp nk ubah cili boh ngan cili api,blend skali pas tu taruk belacan skit.Sedap agknya kn....?Nk try lh...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...