28 Ogos 2012

MARAH TAK Bila Orang Tegur Kita Salah Ajar Anak?

Masa kat kampung aritu
Sempat la ikut Aunty Yaya pi shopping kejap kat Bata
Adoiyai! Nyesal ikut!
Penat tak hengat! Dah la bawak askar2, huhu!

Alkesahnya...
Ada la susunan kotak2 kasut
Susunannya tu memang dah condong
Macam Menara Condong Teluk Intan jugak
Memang MamaZN dah pesan awal2 kat Zakwan
Jangan main dekat2 sbb takut kotak2 tu jatuh

Nak dijadikan citer
Susunan kotak2 tu jatuh jugak 
Tanpa sape2 pun usik
Ate, dah memang tak stabil langsung pun
Tunggu masa jek nak jatuh

MamaZN ni cakap la kat Zakwan
Takpe Zakwan, biar orang kedai susun kotak tu nanti...

Yang tak disangka2 tu
Zakwan ni dengan baik hatinya
Pegi susun balik semua2 kotak yang jatuh
Mula2 MamaZN igt dia nak buat main!
Alahai... Sejuk ati MamaZN menengoknya
Sangat baik hati la ini budak!
Takde sape2 yang suruh pun
Tapi dia susun jugak
Lagi elok susunannya berbanding dgn org Bata tu susun, huhu! =p


Clever boy Mama :)


Alhamdulillah
Sikap baik yang ditunjukkan Zakwan tu
Menjadi ikutan sepupunya - Adib
Lagi bertambah sejuk la hati MamaZN ni
Sebab nampak depan mata sikap baik Zakwan tu jadi ikutan




Biar la orang lain kata 
Zakwan ni lembik ke, pengecut ke, pekak ke
Sebab takmo melawan balik bile gaduh dgn sepupu...
Tapi Mama sangat bangga dengan Zakwan
Sebab Zakwan dengar cakap Mama & Papa
Semoga Zakwan jadik anak yang soleh...


p/s:
Sangat sakit hati bila org lain kata kita salah ajar anak
Yang orang tu, btul sangat ke ajar anak?!!

Astaghfirullahal'Azim!
Bersabar la wahai hati... :(


15 comments:

Cute Mum berkata...

biasalah tue..
kita takleh nak senangkan hati semua orangkan..
janji kita tau kita dah ajar yang terbaik untuk anak2 kita..

Zue AnnaLeeya berkata...

gud boy la zakwan....
aunty nak chop wat menantula...
zakwan - zalea... mcm kene jerk... muahhaaaa....
gurau jerk nad...

haishhh.... sgt bengkek klu org ckp kita tak pandai ajar anak kan???
tgk dri sdiri dlu sblom ckp kt org...

eima berkata...

ok la klu anak2 kita tak berkasar tak bergado ... pelik kan ibu bapa ni ...

cam fahim tu pun sama klu bergado die diam kan diri ..slalu mengalah ... ngan adek lagi dietarik diri rela dibuli adek kecik tu ....

kemma berkata...

nad...akk bengang ngn jiran akk semalam...ammar cukup anti ngn dia akk pon xtau nape...sllnya ammar akn menjerit klo dia mngusik..or suh akk tutup pintu(x ajar pon camtu)..sejak dia de adik ni dia asik buat perangai jugakla..tp paling x sedap dengar smlm jiran akk tu datang beraya..c ammar n ank jiran tgh main so bising..mak budak tu marah ank dia..sekali jiran akk yg ammar anti tu cakap..tu ..rotan c ammar sekali degil sgt...luluh tau hati.kan lebih elok dia guna ayat x dgr cakap...budak nak masuk 3 tahun baru...bukan wat apa pon just main n bising...lam umah sendiri..siyes smpi hr ni akk rse bengang..tipula akk x pnh marah ammar..tp akk x ske org guna ayat camtu...huhu...x skee

syawalsimpsons berkata...

biarkan lah ape yang org kata ni....mmmm...zakwan sangat la behave...baguih dier ni...biar pe org kata zakwan camtu camni....janji dier prihatin N dengar kata2 mak pak dier kan

MRS. K berkata...

^_________^

Nana berkata...

penah kena orang tegur cara kita ajar anak
paling pantanggg kalau orang nak,pertikai cara kita

eB berkata...

kena tgr all the time esp balik ipoh. anak haku lembik, anak haku x dok diam, anak haku x ramah, anak haku sombong.
dlm marah2 eB diam. tapi ader waktu eB trus bagi sedas.
anak haku x lembik tapi dier x suker men kotor & x suker bergaduh, x suker lari2 x pakai kasut, anak haku chipmunk suker berlari & memanjat, anak haku pemalu, anak haku x besa ngan org la...
lantak la satu family nk tgk ngan muker x puas ati, sesekali biar haku puas ati... hik3...

mummy_ayu berkata...

of coz la marah...anak kita tahu la kita nak ajar mcm mana...jaga anak diaorng udah la...
hangin jer..

Imaan09 berkata...

zakwan ni pengemas macam mamanye niii..

ALoNa CintamaniszLite berkata...

ada ke yg ckp zakwan mcm tu??
mm..ntah la..kalo yg bercakap tu pandai sgt jaga anak takpe jgk. Tp kalo anak dia pun ntah apa2..baik toksah nk komplen.
Tegur cara baik takpe...tp jgn tegur perli2, tuduh2...mm..

ch@ berkata...

mmg mcm tu kakNad. anak kita lasak kat rmh je, itu pun sesi dorang nak blaja. bagus zakwan ni, dia bkn lembik, dia anak sulung lbh pada sifat penyayang dan beralah. lbh bagus rasanya drpd Auni. Auni tu pun penyayang, kadang2 je hilang sabar. hahaaa.

mama tisya berkata...

mulut org mmg suka ckp mcm2...jg la ank sdiri kn tkyh nk ckp kita tk pandai jg anak..lain ank lain cara ajarnye

**gmbr ry kt klate ada..tk sempat update lg...tguuuu

cik Jue Aka Ibu Farisyah berkata...

alahmadulilah zakwan memnag anak yang baik...
lantaklah apa orang nak kata janji kita tahu anak kita...

mummY daniSha berkata...

tahlaa...memang susah kan...tp memang sgt sedey kalau org ckp anak kita....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...