13 Julai 2012

Formula Menghafal Halaman Al-Quran | MENAKJUBKAN!



Saya terjumpa satu tips menghafal "muka surat " Al-Quran yang sangat menakjubkan. 
Di sini saya kongsikan dengan anda formula untuk menghafal halaman Al-Quran. 
Hanya untuk Al-Quran yang standard saja.



Contoh 1
Jika anda ingin mengetahui Juzu’ 5 di halaman ke berapa:
5-1 = 4, 4 perlu didarab dengan 2 jadi 4 x 2 = 8
Letakkan no 2 selepas jawapan.
Jadi, juzu’ 5 adalah pada halaman 82

Sekarang lihat pada Quran dan anda akan lihat Juzu’ 5 bermula pada halaman 82. Menarikkan?

Contoh 2
Jika anda ingin mengetahui Juzu’ 10 di halaman ke berapa:
10-1 = 9, 9 perlu didarab dengan 2 jadi 9 x 2 = 18
Letakkan no 2 selepas jawapan.
Jadi, juzu’ 10 adalah pada halaman 182

Contoh 3
Jika anda ingin mengetahui Juzu’ 23 di halaman ke berapa:
23-1 = 22, 22 perlu didarab dengan 2 jadi 22 x 2 = 44
Letakkan no 2 selepas jawapan.
Jadi, juzu’ 23 adalah pada halaman 442

Subhanallah, memang menakjubkan. Ajarkan pada anak-anak kecil agar mereka sentiasa membaca Al-Quran...


sumber : share dr FB
 

3 comments:

Bionic women berkata...

sangat menarik ler nad info ni..
senang nak buka halaman maner kan???
mesti nak tengok surah pun ada formula jugak..cuma kita jer x tau..ilmu allah ni sangat indah

mamalieyna berkata...

MENAKJUBKAN...SUBHANALLAH..

BULAN PUASA NAK DEKAT DAH..HARUS REBUT PELUANG BACA AL-QURAN BANYAK2..AMIN..

mama rifQy berkata...

sangat menarek info nad ni

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...