10 Mei 2012

Cuti2 Malaysia-Kuala Kangsar | Macam Dalam Kalendar!

Ini lah tempat persinggahan
Dalam perjalanan balik ke KL dr Penang tu, hehe...

Masjid Ubudiah & Istana Kenangan
KUALA KANGSAR

Dari Penang, kuar exit Changkat Jering
Sekali tu PapaZN dah blur
Nak ikut kiri or kanan?
Kalu ikut kiri lalu Bukit Gantang, kanan ikut Beruas
Dalam masa yg sangat singkat tu
Kami pilih lalu Beruas, huhu!
Lalu jalan kampung
Macam2 la boleh di tengok
Tapi agak ke'mengantuk'kan jugak la, haha!
Sebab terasa lama bebeno nak sampai! =p

Anak2 memang tak sedar yg diorg dh sampai Kuala Kangsar
Sebabnya diorg syok2 tido ;)
Memang kena pi lagi ni nnt, hehe

Jadiknya
Kat Kuala Kangsar
Mak pak nye je la yang berposing, hehehehhe

Nape nak pi Kuala Kangsar?
Sebabnya
Dekat 20 tahun kot MamaZN tak jejak Kuala Kangsar ni
Last masa sekolah rendah takpun tadika
Memang giler lama!
Lagipun sejak preknen kan Zakwan lagi
MamaZN teringin nak pi
Tapi tak kesampaian, huhu!
Dah alang2 bercuti ke Taiping & Penang
Singgah le kejap
Dapat amik gmbr sebagai kenangan jek pun jadik la...
^__^


Okeh, utk pengetahuan
PapaZN pun tak penah sampai ;)
Memang elok sangat la tu, hihihi...

Memang sejibik dalam kalendar! =p
Tau tak kesah awal pembinaan Masjid Ubudiah ni?
Meh MamaZN nak share ;)

Masjid ni terbina sbb Sultan Perak masa tu gering
Pastu Baginda pi berubat kat Port Dickson
Baginda bernazar la kalu sehat, nak bina masjid kat Bukit Chandan tu
Alhamdulillah, Baginda sehat dan masjid pun mula dibina
Nak dijadikan cerita, masjid ni tergendala kejap pembinaannya
Sebab makmar yg diimport dari Itali habis pecah
Angkara 2 ekor gajah putih (gajah2 Sultan kot...)
Kena la tunggu marmar yang baru
Tapi sayangnya
Sultan Idris Shah tak sempat nak tgk masjid ni siap
Sebab Baginda mangkat terlebih dahulu

Banyak kali gak la keje renovation dibuat
Untuk maintain kan masjid ni
Kasik lagi besar, kasik lagi cantek

Tu la citernye...
Hehehehe
Dah macam Cikgu Sejarah plak =p

Lepas melawat Masjid Ubudiah
Kami teruskan perjalanan ke Istana Kenangan
Tempatnya mmg sehala jek
Memang senang sangat la nak mencari ;)

Tapi, tapi, tapi...
Istana Kenangan ni tutup, huhu!
Sebab ada renovation
Terpaksa la amik gmbr dari luar pagar jek, huhu!

Cantek kan?
Special tau istana ni
Sebab masa awal pembinaannya
Ia takde gunakan paku besi walaupun sebatang
Kalu ikutkan istana ni boleh masuk
Sebab dia dah dijadikan muzium
Sangat cantek!
MamaZN suke sangat
Rasenya istana ni pun dikenali sbg Istana Kuning
Sebab dindingnye kaler kuning ;)

Tau tak nape ada pancang2 tinggi kat atas bumbung tu?
Dengar2 citernya la...
Orang dulu2 biasa letak mende tu
Untuk elak hantu2 @ gangguan mistik kacau depa
Tu sebab depa letak kat setiap bucu hujung bumbung tu
Dan ditajam kan pulak hujung pancang tu

Tengok la Zakwan ngan Baby Nayli
Memang tak sedar! ;)

Setelah 4 tahun mengidam
Dapat jugak la merasa dtg sini, hehe
Pasni tunggu Zakwan & Baby Nayli besar sket la kot
Baru dpt dtg lagi
Bagi depa menghayati sejarah sket ;)
Baru tau asal usul keturunan depa ^__^


p/s:
MamaZN minat giler Sejarah
Tapi PapaZN tak minat!
Tu sebab kalu plan pi mana2 muzium memang dia reject awal2! =p

9 comments:

MRS. K berkata...

nape tak kua tol kuale je terus?? hehehe

kua tol changkat jering? belah kiri pegi taiping kot! belah kanan lalu bukit gantang...

eT berkata...

selalu wat lintas hormat jek...pasni kene benti amik gambo jugak la...hehe

Nana berkata...

TAK PENAH LG SAMPAI ISTANA KUNING TU

MamaYatie berkata...

tak pernah singgah walaupun selalu lalu kk :(

amiey lee berkata...

huhu tak penah smpai sini..cntiknye bangunan ni

lia berkata...

nyenyak sungguh depa tido Nad.... sampai x jaga mak-pak p posing sakan he3

wan nurul hezrina berkata...

nad!serius lawoo gambar hangpa kat masjid tuh..lenanya budak berduanie tidoq

eda_ej berkata...

teman ni name aje org perak tp kuale kangso pon tak penah sampey.. sabo je le.. hehehhe...

QasehnyaRania berkata...

kg my mil :)
kalau balk kuale..sokmo pergi pusing2 area situ..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...