06 April 2012

Cloth Diapers vs Disposal Diapers | Jom Main Kira2 ;)


Jom main kira-kira :)

CD (Cloth Diaper) : sekeping RM20
Kalau sehari guna 8 keping = RM20 x 8 = RM160

DD (Disposal Diaper) : sekeping RM0.50
Kalau sehari guna 8 keping = RM0.50 x 8 = RM4

Kos Penggunaan dalam 1Bulan (30hari)
DD = RM4 x 30hari = RM120
CD = RM160 ;)

Kos Penggunaan dalam 3Bulan
DD = RM120 x 3bulan = RM360
CD = tetap RM160 ;)

Kos Penggunaan dalam 6Bulan
DD = RM120 x 6bulan = RM720
CD = tetap RM160 ;)

*sebab CD basuh tiap2 ari, DD pulak kene tukar tiap2 ari*

Nampak tak?
Masa awal2 penggunaan tak nampak beza
Tapi dah masuk 3 bulan, 6 bulan, perbezaan dah nampak dah
Tu blum 9 bulan, 1 tahun dan seterusnya lagi
Kira la sendrik =p


Koleksi Baby Nayli
Ada 30 keping (lagi 6 keping on da way =p)
Beli sikit2 sejak MamaZN preknen
Takde maknanya bli skali sedebuk!
Ponin palo, haha!


p/s :
** otai2 yg guna CD, kalu salah tang kira2 tu, bgtau ek.. takut bg ajaran sesat plak **

24 comments:

mamalieyna berkata...

yelah..nampak jelas skali...jimat..jimat..tp nk antar rumah pengasuh susah sket la kot..mak nak kena lebih rajin, balik terus basuh,,hehe~

comeinye nayli..baju belang2..^_^

cik Jue Aka Ibu Farisyah berkata...

memang jimat....

♥cikmOt♥ berkata...

jimat???memang menjimatkan...nak2 kalu fully housewife...memagn berbaloi la...

mummy_ayu berkata...

wah banyak nya CD Nayli..cantik2 lak tu..tak pernah pakai CD so tak tau sgt la

MrS. F!zA berkata...

hehehe..jimat jimat jimat.. abg darwisy smpt jgk guna wp tk full cd.. adik dia nti mak dia ni bru berjinak2 nak kumpul koleksi..

amiey lee berkata...

betl memamng jimat...emy ada 6 helai aja

syawalsimpsons berkata...

mmg jimat nad..baguih tu...mmmm tapi kalo anto anak ke taska...kiter rajin...tapi kalo org taska yg tak rajin tu yang payah tu kan...tp semua tu ada je poenyelesaiannyer...

Alycia berkata...

jimat.. nnt nk try guna utk adik adam nanti hehe..

Falsya berkata...

cute nye lahai diapers tuh..ak anak!!..hahaha....;p

MaMa_AdHa berkata...

wah bsarnye nayli... kalau ank umi pakai cd butang atas tu memang tinggal satu je tak lekat.. coz pinggang rampin...

CD memang jimat. umi baby twin so memang jimatla pakai CD.

Kalau DD saiz M paling bnyak ada 84 kpg tahan 2 minggu je... parak poket owh...

Zue AnnaLeeya berkata...

mmg jimat...
tp nak kene rajin la...
ingat mmg nak pakaikn jgk utk new AZ nnti....

eima berkata...

mmg untung tp aku ni byk narr alsan nk untung tu ... malas ... itu je alasan nye...huhu

Nad @ MamaZakwan berkata...

@mamalieyna

btul, btul..
bab2 anta kat pengasuh saya pun tak dpt nak bantu, huhu!

nayli pakai baju abang zack tu, hehe

Nad @ MamaZakwan berkata...

@cik Jue Aka Ibu Farisyah

pakikan la utk adik farisyah :)

Nad @ MamaZakwan berkata...

@♥cikmOt♥

alhamdulillah kak...
thanks kak, sbb jadik inspirasi saya ^_^

Nad @ MamaZakwan berkata...

@mummy_ayu

murah2 jek ni mummy ayu, huhu!
tak mampu beli yg mahal2, hehe

Nad @ MamaZakwan berkata...

@MrS. F!zA

elok la fiza
beli sket2..
takde terasa sangat
moga impian terlaksana! =)

Nad @ MamaZakwan berkata...

@amiey lee

guna lagi tak?
meh la tolak kt kite murah2 ;)

Nad @ MamaZakwan berkata...

@syawalsimpsons

btoi tu..
bab pengasuh tu cam takleh nak tolong la..
tp kalu pengasuh pandai, tak jadik masalah kot..masalah bile pengasuh tak reti guna, huhu!

Nad @ MamaZakwan berkata...

@Alycia

yeah!
adam nak dapat adik! =p

Nad @ MamaZakwan berkata...

@Falsya

insya-Allah..
kite doakan utk falsya n mokmok! :)

Nad @ MamaZakwan berkata...

@MaMa_AdHa

twin kalu pakai DD mmg parah kak..huhu!
rabak poket, hehe

Nad @ MamaZakwan berkata...

@Zue AnnaLeeya

btul, kene rajin!
tu sbb saya takleh malas, hehe
moga impian akak tercapai nnt :)

Nad @ MamaZakwan berkata...

@eima
hehehe
tak dapek den nak nolong ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...