22 September 2011

::: RESIPI ~ Asam Pedas Versi MamaZakwan ;) :::

Tadi dah citer pasal makan
Ni citer pasal makan lagi, hehehe....
^__^


Aritu MamaZakwan ada post pasal makan2 kat entry ni
http://zakwan-afif-najmi.blogspot.com/2011/09/jemput-makaneh-jemput-tengok.html
Pastu ada nampak komen drp EB
Kata mintak tolong ajor wat asam pedas
Hehehehe


MamaZakwan ni idok le pandai bebeno masak memasak ni
Main campak2 je pun bahan2 nye
Tapi kalu mintak kongsi resipi
MamaZakwan OK jek ;)
Tapi ni versi MamaZakwan la ek
Kalu otai2 lain, lain la kot bahan2 nye
^__^


~Asam Pedas versi MamaZakwan~

* Kisar bawang merah, bawang putih, belacan & cili boh
nak pedas lagi, bleh kisar cili padi skali

* Tumis bahan2 kisaran

* Dah pecah minyak, masukkan air asam jawa (segenggam asam jawa)

* Masukkan ikan/ayam/daging (ikut selera masing2)
yang dh dilumur dengan serbuk kunyit

* Tambah garam & gula ikut rasa

* Masukkan daun kesum

Dah siap! :)


Ada versi2 lain pulak ke?
Moh le kongsi sesama ;)



6 comments:

sue zainun berkata...

laparrrrr...terliur nihhh..adehh nak wat camne ni..rehat lambat lg.

Alycia berkata...

nnt Alycia nak try la ;)

lia berkata...

ko lupa sesuatu... daun kesom biler nak letak?

he3...

haslina berkata...

mmg fav. asam pedas.
lagi makan dengan tomato dan bendi.
peh.

tp sebb hubby tak makan so tidak pernah masak masa da kawin ni.

p/s klu arwah nenek masak mesti buh buah keras yg ditumbuk.klu x silap utk pekatkan kuah.

eB ezrin berkata...

wowwwwwwwwwwwwwwweeeeeeeeeeee suker3.. tq nad.. leh try pasnih.. kalo jadik eB tunjuk eh? :)

Nana berkata...

xbape pandai wat asam pedas
ada la sekali try heheee

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...