31 Mac 2011

:: Zakwan DILARANG Tengok UPIN IPIN! ::

PapaZakwan dah pesan.....
Jangan kasik Zakwan tengok Upin Ipin lagi..!
Huhuhu... Nape? Nape?
Lagi skali......... Pengaruh kartun!


Sejak Zakwan tengok Upin Ipin
Cara cakap nya pun dah macam Upin Ipin & frens

Kalau bersembang ngan Papa @ Mama
Zakwan dah pandai guna perkataan 'aku/kau'
(Dalam Upin Ipin, diorg sembang sesama kawan guna 'aku/kau')
Zakwan ingat Papa @ Mama ni kawan2 dia kot

Pastu bila Papa @ Mama mintak tolong sket
Mula la Zakwan cakap ikut intonasi Si Mail
"Yela, yela.. aku jugak.."

Contohnya,
Mama cakap "Zakwan, tolong letak pinggan atas meja"
Tangan dia still buat keje tu
Tapi mulut dia akan cakap "Yela, yela.. aku jugak.."

Pastu bila Papa @ Mama marah sket
Zakwan mula la melawan
Pastu Zakwan akan cakap
"Isy, kau ni..."
(Upin ada cakap ngan adik dia Ipin dengan ayat ni..)

Agak rude la bagi Zakwan yang baru umur 2 tahun 6 bulan
Mama & Papa takmo kalu dia terlepas cakap pada orang2 lain
Nanti orang2 lain cakap
Mama @ Papa tak pandai jaga anak

Sekarang ni pun
Dah dekat 3 minggu Zakwan tak tengok Upin Ipin
Alhamdulillah
Zakwan dah kurang cakap2 camtu
Huhuhuhu....
Ada jugak pengaruh buruk kat kartun2 cam Upin Ipin ni
Contoh dh ade depan mata
Hemmmmm....



Ni dia budak yang tak bleh tengok Upin Ipin dah...




Looking for gifts for birthday, wedding, anniversary etc?

24 comments:

Nana berkata...

adoi budak2 ni mmg terikut2 la
damia suke sgt tgk cite ni
klw ckp kau aku tu mmg dah bese
tp bukan dari upin to sekeliling dia membsr ngan org2 besar
klw dlm cite upin dia suka ckp
selamat pagi cikgu hehee

zahidah dihaz berkata...

pengaruh media memang sangat kuat...kena pantau selalu apa yang anak2 tengok....



New Entry: PIKOM PC Fair 2011

Hidayah berkata...

huh Jose yg baru 20bulan ni da pandai demand nak tgk upin ipin..clear pulak sebut nama bdk 2org tu

mummy_ayu berkata...

ooo..mcm tu pulak..Ian & Iris memang suka tgk upin ipin tu, tapi tak de pla plak dgr dia ckp mcm tu..cuma Ian...dia suka hafal dialog upin ipin tu..semua org punya ayat dia akan ikut balik..
Iris pulak..suka cakap.."hai saya ipin.." tapi ye la kan..lain budak, lain pesennya..

siti nurkhijah berkata...

anak ct pun suka tgok upin ipin gak tp tak pernah plak dengar depa tiru ckp cam tu...selalunya naufal akan minta mainan upin ipin ja..

EiJa ZaQuaN berkata...

heheh..cian zakwan..
tp iyela mmg kena pantau..
tp kalau ikutkan mmg byk lagi pengaruh2 dr cerita yg dia tgk kat tv..bkn upin ipin jerk..

my zaquan pun suka terikut2 setiap cerita yg dia tgk kat tv..
kadang2 bkn tv jerk..yg dia dgr kat radio pun kami x sgka dia cepat tangkap/ikut.

ibu MZW @ farah idayu berkata...

betul..betul..betul..anak saya pun dh mula tiru percakapan upin ipin. tapi dia masih meronta dan menangis bila x dpt tgk upin ipin dlm sehari..waahh!cemano tuh?

Nad @ MamaZakwan berkata...

@Nana

oo, cam damia kite paham..
sbb damia dok dikelilingi org2 dewasa
lain cam zakwan
zakwan ni pengaruh dari kartun
cam hairan bin ajaib pun ada, huhu!

Nad @ MamaZakwan berkata...

@zahidah dihaz

yess, correct! :)

Nad @ MamaZakwan berkata...

@Hidayah

kene tengok sama2 tu..

Nad @ MamaZakwan berkata...

@mummy_ayu

btul tu mummy ayu, lain budak lain pesennya..
adeyh!

Nad @ MamaZakwan berkata...

@siti nurkhijah

ntah la..zakwan ni cepat tangkap menda yang kite tak sangka2, huhu!

Nad @ MamaZakwan berkata...

@EiJa ZaQuaN

btul tu kak eija..
bukan upin ipin je..
ni kebetulan zakwan dpt menda camtu dr upin ipin..
kalu budak lain, tak terpikir kot nak cakap gitu, huhu!

Nad @ MamaZakwan berkata...

@ibu MZW @ farah idayu

zakwan mula2 gitu jugak..tp kite layan2kan aje la dia..tgk menda lain ke..lama2 dia lupa sendrik

Zaidah berkata...

bebudak sekarang nie nad....tak bleh nak buat ape...anak2 zai pun sama kekadang tiru gaya kartun upin ipin tu....

ummiaqeef berkata...

susah gak gitu kan. pengaruh anak² baru nak petah bercakap. aqeef xde lg nak tiru ckp, dia suke tgk je..hehe

ct N honey berkata...

dari anak tgk kartun superhero luar negara yg entah apa2 tu,baik juga tgk upin dan ipin,cuma kena pantau lah...

amiey lee berkata...

yup memang kna pantau nad..pengaruh tv memang kuat..

alamak anak2 kta memang suka tgk halimah jongang.. takut plak ada pengaruh tak baik

Nad @ MamaZakwan berkata...

@Zaidah

btul tu..eloknye, kite tengok skali ngan depa..takut le ade yg tak elok ke..

Nad @ MamaZakwan berkata...

@ummiaqeef
huhu, aqeef gud boy! tak byk kerenah ;)

Nad @ MamaZakwan berkata...

@ct N honey

btul,setuju snagat!zakwan mmg tak tgk ultraman ke, ben 10 ke..

Nad @ MamaZakwan berkata...

@amiey lee

hehehe...ape la amiey ni ;)
halimah jongang tak pe kot..
bukan bleh jingan pun kan?ngeh ngeh ngeh =p

Ummi AmnaAmzar berkata...

alhamdulillah anak2 ummi jarang la ade pengaruh cakap2 mcm katun2 idola nya...cuma pakaian je nak mcm princess kt dlm tv.. anak buah ummi ade sorang yg suka ikut ckp upin ipin ni..umo nak masuk 3 taun..mmg dia akn ikut sebijik2 malah rsnya lebih dari zakwan kot..sampai di B.O.D.O.H.K.A.N org lain termasuk ibu ayah atuk n nenek..kitorang semua rasa risau dgn perangainya

Bionic women berkata...

betul ler nad..kita pun lama dah x bagi tgk upin ipin..
Dhiya pandai ikut aku/kau tu...
Pastu ada jugak yg lucu, bila mintak brang ngan dia, dia akan kata
"2 singgit"..huhuhu..

Yg penting kita sebagai ibubapa ni kena pantau kan???
Tkt dia cakap ngan org tua, pastuh mesti teruk kita yg jaga anak sendiri ni kena smash..yg antar nursery tu org akan kata belajar kat nursery..tapi kita ni...mesti kaw2 org kata kat kita...

*pernah rasa camtuh, bila salah skit org salahkan kita, mentang2 kita x kerja jaga anak..huhuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...