19 Januari 2011

:: Thanks kawan2 atas pendapat @ komen tadi... :::

Ya Allah!
Sangat2 bersyukur sbb dikurniakan kawan2 yg memahami
Walaupun tak pernah bersua
Mama rasa 'sangat dekat' dengan kawan2 sekalian
Mekaseh banyak2 sbb sudi jadi kawan Mama

Thanks pada yg sudi komen utk entry lepas
http://zakwan-afif-najmi.blogspot.com/2011/01/lama-takde-anak-nak-bela-anak-angkat.html


Rupenye ramai lagi yg senaseb dgn Mama
Mama pelik jugak..
Takde anak ~ kene tegur
Dah ada anak ~ kene tegur jugak
Ada anak ramai ~ tegur jugak lagi!!

Apa yg diorg nak pun Mama tak tau la..

Ada yg bg pendapat,
Kalu bleh elakkan drp jumpe dgn org2 ni
Owh, Mama mmg tak bleh elak...
SANGAT2 tak bleh..
Sbb nya mmg akan berjumpa setiap kali balik kampung
Mama takmo letak nama @ bgtau sape
Tapi tu la hakikatnya... Mmg tak bleh elak!
Faham2 saje la sape, huhu...

Nak bela anak angkat?
Mama tak cukup kuat..
Blum lagi yg soksek2
"Anak sendrik ke anak angkat ni? Nape muka lain? Tak bleh beranak ke?"

Mama sendrik tak penah terlintas langsung pun nak bertanya
Pada kawan2 yg blum dpt @ lambat dpt anak
Habis2 Mama doakan diorg
Moga segala usaha yg diorg dh buat tu berhasil
Tu je..
Sebab apa...? Sebab Mama tau cemane rasenya
Bila selalu diasak dengan segala macam pertanyaan....

Mmg kadang2 Mama sedih tgk Zakwan main sorang2
Kalu berkawan pun dgn teddy bear jek
Ajar solat, suapkan makan, main bola
Tapi apa yg Mama bleh buat?
Berusaha lagi, berdoa dan bertawakal saja la..

Masa keguguran baru2 ni
Orang yg Mama salahkan adalah diri Mama sendrik
Kenapa?
Sebab sekian lama menunggu,
Mama bleh abaikan kesihatan dan keselamatan
Sampai terjadiknya keguguran
Itu yg Mama rasa..
Sebab Mama la, Zakwan tak dpt adik

Tapi bak kata seorang sahabat
Allah dah tentukan perancangan hidup kita
Jangan salah kan diri sendri...
Ada sebab kenapa segala kejadian tu terjadi
Terima dgn hati yg tabah dan jangan berenti berusaha
Thanks sahabat!

Thanks jugak pada semua yg bagi pendapat & berkongsi cerita
Mama sgt2 hargainya
Terasa sedikit lega... Thanks again!

buah hati pengarang jantung Mama
Mama sayang sgt kt kamu, Zakwan

8 comments:

ayunaufal berkata...

hampir menitis air mata... sabar la ye kawan.. Insyaallah.. ade rezki di kmudian hri.. saya doakan yg terbaik utk kwn2 saya..

Salina@IbuAqil berkata...

Mama!! Jangan sedih2.. Sekurangnya keadaan diri Mama Sihat.. Ibu ni dah le berpenyakit.. Usaha juga dapatkan sowang zuriat utk suami.. Dah dapat sowang masih ada lg mulut2 sumbang katak {padahal depa bkn x tau ibu ni sakit} masih bertanya "sowang je ke, x nak tambah lagi?!!" sedangkan dulu depa jgk yg kata "kamu sakit, atleast dptkan SOWANG je pun jadi ler kn.." Sekarang udah lain ckpnya.. Mmg bernanah telinga & hati ni dgr.. Sampai 1 tahap ibu x nak jumpa mereka.. x nak pandang depa.. x nak tersempak ngan depa.. tp nak buat mcm mana, depa ahli keluarga terdekat suami ibu jgk.. nak x nak tempuh je lah.. yg pntg cukup ASAL SUAMI KTE FAHAM KEADAAN & TERIMA SEGALANYA DENGAN REDHA.. Apa owang lain nak ckp PEDULIKKAN SAJA.. yg pntg kita dah ada SEOWANG ZURIAT tandanya kte mampu.. Cuma rezeki itu Allah yg tentukan bilangannya.. Mama kuat yer.. Ibupun macam mama jugak.. Terpaksa pekakkan telinga & butakan mata ble jumpa makhluk2 macam 2..

Teratak Berpenjan Kayu berkata...

Salam kenal mama! =).
pagi tadi, tgh blogwalking, tetiba terjumpa blog mama, dan terus terjatuh hati & terus follow =).

Mama, kita pun selalu kena tanya soalan mcm tuh..especially kalu balik ke kampung. Saya dah masuk 2 tahun lebih kawen, tapi blm ada rezeki nak dpt baby. hari tu preggy, scann menunjukkan saya sdg mengandung anak kembar..masa tu hepi sgt2! bulan berganti bulan,tak sabar menunggu.
tapi ALLAH lebih sayang mereka, saya keguguran. memang sakit sgt2. Saya belajar menerima qada' dan qadar serta redha menerima ujian itu. sb tak nak sedih2 lagi, jadi saya pun buat lah blog baru sempena azam 2011.
SyukurAlhamdulillah, dpt suami yang sgt memahami dan penyayang. Sentiasa di sisi bagi kata2 semangat.
paling saya sedih baru2 ni..suatu hari saya nak bermain dgn seorang budak yang sgt comey kat rumah seudara mara jugak.. dtg sorang mak cik ni..saya tak tahu dia bergurau ke ape, tapi menyebabkan hati saya terguris dia kata "tak payah nak sebok2 pegang anak orang, balik rumah, kau bljr lah berusaha lebih siang malam buat anak sendiri."

Sedih giler masa tu (T_T). terkedu dibuat mak cik tu. Tapi saya diam n senyum je, sb tak nak gaduh2 dgn org mcm tuh ,sebab saudara sendiri kan..(T_T)

eima berkata...

comey wawan kan ...
tu la kawan Nad ...tu la pengarang jantung kan ...

wawan jgn wat mama susah hati ye ...jgn nakal2 ye ...

tak pe ade rezeki nanti insyaallah wawan bakal dpt adek ...

Suhana Shahril berkata...

Nad,
sabar. At least,Nad ada Zakwan.Ada gak member2 ana, sepupu2 ana yg kawin awal dr ana tp sampai skrg langsung xada anak. Jgn stress sgt.
P lah honeymoon lg,manalah tau, bila hati tenang,gembira...ada rezeki slps itu...hehehe..

BIONIC WOMEN berkata...

Mama...biarlah ape org nak kata..
sorang ke atau ramai ker..yg penting mama dah ada zakwan..
rezeki berapa org anak tu Allah yg tentukan..bak kata mak eily, kalau orang tanya jawab macam ni

"Akak tanya lah Allah. naper saya x dapat anak ag, kalau akak termimpi ker Allah bagi petunjuk ker nape saya ada sorang jer anak, akak bagitau saya, sebab saya x tau"

hehe

Mama Zharfan berkata...

sedihnya me baca entry ni
sabar yer nad--jgn give up--nad masih mudam Insya Allah ada rezeki dpt baby tu nanti
me doakan dari kejauhan..
Amiin

Mama Kyra berkata...

salam kenal..sabar ye nad..mulut manusia mmg gitu..dh ade ank ke,tkde ke ttp org btanya..cm sy dl lmbt lekat pn ade org kata mandul ke?padahal br je 8bln kawin..i'allah nti adelah rezeki zakwan dpt adik..eja doakn ye..amin..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...