22 Januari 2011

:: Rotavirus ~ Apa Tu? ::

Hari ada singgah blog Mama Cyda
Mama Cyda ada bgtau Baby Arif demam
Pastu kena cirit birit pulak tu
Pastu entry berikutnya Mama Cyda bgtau
Baby Arif kena Rotavirus

Kebetulan Mama belek2 Majalan Pa&Ma yg lama2
Ada pulak 1 artikel citer pasal Rotavirus ni

Rotavirus ni sbnrnya jangkitan virus kepada baby2 bawah 5 thn
Dan 70% daripadanya adalah baby2 yang umur 2 thn ke bawah
Simptom2 nya :
Baby2 akan demam, muntah2 & cirit birit antara 10 - 20 kali sehari
Sangat2 bahaya! Sebab ia boleh bawak maut!!
Ye la, baby tu akan mengalami dehidrasi @ kurang air dalam badan

Rotavirus ni sangat2 la mudah utk berjangkit
Dan ia boleh hidup beberapa hari (sampai seminggu pun ada!)
Sehinggalah ia dpt perumah baru

So, kalu anak kawan2 mengalami simptom2 sepertimana yg diberitau
Cepat2 bawak pi hospital ok!

4 comments:

BIONIC WOMEN berkata...

Dulu masa 1thun lebih amik vaksin rotavirus ni kat DDMC...

BIONIC WOMEN berkata...

mcam salah jer ayat tuh..
masa Dhiya 1 thun lebih hehe...

♥ Anje a.k.a Mama_Balqis berkata...

bahya la la ni macam2 penyakit ada kan sib baik balqis demam panas je

Fara berkata...

aah.. skang ni byk hospital galakkan ambik suntikan rotavirus..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...